onsdag 15 juni 2011

PK-def

En god vän till mig har fått diagnosen PK-def (Pyruvate Kinase Deficiency) positiv på en av hennes katter, och det kom helt ur det blå :(  

Mig veteligen är det inte många svenska bengal uppfödare som testar för detta ännu, men jag hoppas på ändring på det. Det kommit fram att en ganska stor del testade katter utomlands är bärare/positiva och nu måste vi alla dra vårt strå till stacken och ta denna ärftliga sjukdom på allvar..
Att testa om katterna har detta är mycket enkelt och jag har just skickat iväg mina avelskatters tester till UC Davis.

De kliniska tecknen är olika och varierande. Vissa katter visar tecken på slöhet, svaghet och brist aptit och kan gå ner i vikt.

PK-def är en autosomalt recessiv ärftlig sjukdom där de drabbade katterna har 2 muterade gener och skall givetvis inte avlas på.. Likadant så ska inte 2 bärare paras, för risken att avkommorna ska bli positiva är alldeles för stor enligt mig.

Här kan ni läsa om sjukdomen: http://www.fabcats.org/owners/pk_deficiency/info.html

Lägger in en tabell hur detta nedärvs..


Min väns katt är än så länge helt utan symptom, och jag hoppas att det dröjer länge innan hon blir dålig..

Jag tackar dig för att delar med dig av detta och skickar dig en stor kram...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar