tisdag 20 november 2012

Heart of Eternity..

För mig finns det alltid någon i kullen som gräver sig in lite extra in i hjärtat och i min sista kull så var det just Heart som knep den platsen.. Orsaken till varför det var just hon ska jag försöka förklara lite kort här..

På hennes 5:e vägningsdag hade hon slutat att gå upp i vikt, medans systrarna ökade 20 gram per dag och givetvis blev man ju hispig och började stödmata henne..
Dagen efter kände jag att allt inte kändes riktigt rätt till med hennes bröstkorg och hon hade dessutom gått ner 3 gram :( Tog inte många sekunder förrens jag fattade att hon var plattbröstad (flatchest) Ooooh nej, hur fasiken ska vi fixa det här då? Går det ens och fixa?

Efter mycket googlande kunde jag konstatera att det fanns inte så himla mycket info om hur man kan hjälpa den lilla krabaten, men jag märkte att hennes andning blev bättre när jag höll henne i min hand..
Så en liten skyddsutrustning för hennes lilla platta bröstkorg fixades i ett nafs.. Testade många olika varianter runda, trekantiga, mjuka och hårda, i plast och i papp innan jag tyckte att jag hittade rätt skydd för olika tillfällen..

Nästan genast började hon gå upp i vikt igen och det började kännas ljust för hennes del, phuu :)
Dagarna och veckorna gick och hon var precis lika aktiv som sina systrar och visste man inget om hennes flatchest så hade man inte ens sett det.. Men sen kom nästa orosmoment, fanns det någon som skulle vilja köpa en liten kisseunge med flatchest?

Men Heart hade tur och hon fann ett ungt par som ville ha henne och jag är dom evigt tacksam att hon fick ett bra hem hos dom :)

När det var dags för veterinärbesiktningen bad jag veterinären kolla henne extra noga, men hon kände inget och undrade lite försiktigt vad det var hon skulle kunna känna så jag berättade hela hennes historia och bad henne känna en gång till men nix, hon kändes precis alldeles rätt :)
  

Heart i en av sina många västar
 

 Och Heart idag :) Eller ja hon heter ju numera Luna *luuuv*
 
 
Det var flera personer som ville köpa en hona till avel från denna kull, men jag valde att inte sälja någon pga Hearts flatchest, för man vet inte om det är genetiskt eller bara otur, och jag hoppas att alla uppfödare resonerar likadant.. Så alla mina fina diamanter fick bli mysiga sällskapskissar istället :)
 
Och om det är någon som vill veta mera hur jag gjorde Hearts västar eller har frågor kring hela historien, så är ni välkomna att maila mig på info@nordicglowbengals.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar